חוסן מוסדות חינוך

תפיסת ההכנה לחירום פועלת בשני מישורים מקבילים:
  • מוכנות לחירום - היערכות מוסדות החינוך למצבי החירום השונים.
  • חוסן נפשי- החשיבה המובילה אותנו היא  "מה שעובד בשגרה – עובד גם בחירום" כלומר: ככל שלאדם יהיה חוסן בשגרה (כלים ומיומנויות שהוא רגיל להשתמש בהם) - כך "מזוודת היכולות" שלו בזמן חירום תהי זמינה ונגישה עבורו.
במישור מוכנות לחירום:
בעקבות מיפוי מקיף שנערך בשנת 2015 במוסדות החינוך – נבנתה תוכנית עבודה ברמה המערכתית במוסדות החינוך. תוכנית זו כללה רכישת ציוד (תיקי חרום  ועזרה ראשונה, דיפריבילטור, עזרי תקשורת לחמ"ל, אפודים לצל"ח וכו') לכל מוסדות החינוך בגולן.
בנוסף, ניתן דגש על חיזוק צוותי צל"ח (צוות לשעת חירום = המקבילה של צוותי צח"י במוסדות החינוך) והכשרתם, כולל הכשרה המותאמת למוסדות הפנימייה. ההכשרה כוללת גם סימולציות של תרחישים שונים, עקרונות בניהול אירוע, נהלים וסדרי פעולות. שיא ההכשרה מתרחש בתרגיל הנערך במוסד לצוותי הצל"ח.
 
צוותי החינוך עברו הכשרה לעזרה נפשית ראשונה של ד"ר פרחי, על מנת לצמצם את תופעות הדחק מאירועי לחץ ומשבר. דגש מיוחד ניתן על החיבור שבין היישוב למוסדות החינוך שבו, והוגדרו אנשי קשר בין גורמים אלו, תוך חידוד של נהלים והנחיות.
תפיסת המוכנות

חוסן נפשי

"חוסן חינוך" הינה תוכנית חינוכית מובנית שפותחה ע"י מרכז חוסן חינוך בת"א ע"ש כהן-האריס והיא מיועדת לילדים מגילאי טרום-חובה ועד תיכון.
בשעת חירום אמיתית לאף אחד מאתנו, וודאי שלא לילדים, יש פניות ללימוד אלא רק להישרדות. משום כך- אנו מחזקים את החוסן דווקא בשגרה. כולנו עומדים בפני קשיים כל הזמן: קשיים מול חברים והורים, קשיים בלימודים, לחץ ממבחנים וכד'. התוכנית מאפשרת לילדים להבין את מה שעובר עליהם, לגלות את הכוחות הקיימים בהם, וללמוד דרכים חדשות כיצד להשתמש בכוחות אלו כדי להתמודד טוב יותר
בתכנית הילדים רוכשים כלים לוויסות רגשי, שליטה ואיפוק, בארבעה מישורים: פיזיולוגי, רגשי, קוגניטיבי והתנהגותי. אלו מחזקים את יכולתם להתמודד עם מצבי לחץ בחיי היומיום שלהם. כאשר כלים אלו נמצאים אצלם מתוך שימוש יומיומי – הם ישתמשו בהם באופן טבעי גם בשעת חירום.
במסגרת התכנית פוגשים הילדים את "אדם" - אדם הוא ילד וירטואלי אשר משתף את הילדים בחוויותיו באמצעות מכתבים- כאמצעי ליצירת מרחב שבו הילדים יכולים לראות את השתקפות תחושותיהם והרגשותיהם בדמות שאתה הם יכולים להזדהות.
התכנית מועברת בגולן באמצעות השתלמות ליועצות בתי הספר ולפסיכולוגים של השירות החינוכי הפסיכולוגי בגולן. היועצות לומדות וחוות את הכלים הרגשיים של התכנית ומעבירות אותם למחנכות הכיתות, שמעבירות את הלימוד והחוויה הרגשית לתלמידים בכיתות במסגרת שעורי "כישורי חיים".
 
כלי נוסף לדוגמה - "נדנדת החוסן": הילדים לומדים כי לכולנו יש קשיים, אך יש לנו  גם כלים ומשאבים להתמודד איתם. הדימוי לכך הוא נדנדה או מאזניים: בצד אחד של הנדנדה נמצאים  כל אותם דברים שמקשים עלינו ומאתגרים אותנו, ומצד שני של הנדנדה יש לנו גם כל מיני כלים ודרכים שאנחנו מכירים כדי להתמודד עם האתגרים האלה.
מרבית החומרים לעיון רוכזו ממרכז חוסן ת"א ואתר שפ"ינט.